روانشناسی نور

روان شناسی نورپردازی
نورپردازی را می توان به عنوان عاملی محرک در کاهش و یا افزایش نیرو و ایجاد موقعیتی شایسته برای به انجام رساندن کارها به کار برد. در حقیقت نسبت و تناسب میان سه نوع نورپردازی_نورپردازی پس زمینه، نورپردازی محیط کار و نورپردازی اصلی – فضای کلی مکان را تعیین می کند.
فضایی که قسمت عمده آن توسط نورپردازی دورنمای عقب روشن می شود معمولا نوری منتشر شده و تخت دارد و قسمت کوچکی که نور محوطه کار یا نورپردازی اصلی دکور را شامل می شود معمولا دارای سایه روشن اندک و در محوطه ای عموماً خنثی است. چنین محیط هایی برای کارهای بصری مانند مطالعه و کار مناسب است. اما نوری که زیاد از حد منتشر شده باشد ،محیطی کسل کننده و بدون سایه و تضاد ایجاد می کند که باعث برانگیخته شدن واکنشی مشابه روزهای ابری در انسان می شود.
فضایی که توسط اندکی نور منتشر و مقدار بیشتری نور متمرکز روشن می شود، محیطی است پر تضاد که نور و سایه ای پر رنگ دارد. این نوع نورپردازی تحریکات را افزایش می دهد و حالات خاصی را بر می انگیزد.
فضایی که به این روش نورپردازی شده است روی افراد ساکن در اتاق تاثیر منفی می گذارد. کنتراست یا سایه روشن، از راه جلب توجهات و نظرها به سوی خود، باعث جهت دهی بصری وتمرکز بیشتر می شود. در مجموع، افراد برای انجام دادن کارهای مشکل و پیچیده احتیاج به فضایی کم محرک دارند تا احساس راحتی کنند. محیط های نورانی و پر محرک به منظور انجام دادن فعالیتهای معمولی روزمره مناسب اند. زیرا درجه تضاد بالا حس همکاری و شادی را در انسان به وجود می آورد. نورپردازی خوب نیاز های انسان را برآورده می کند. همچنین با پس زمینه فضا تناسب می یابد و به بافت، رنگ و شکل (فرم) اسباب و لوازم فضا جلوه ای زیبا می دهد. برخلاف این حالت، نورپردازی ناصحیح است، که در فرد حسی آزار دهنده ایجاد می کند. نورپردازی نامناسب می تواند محل را آکنده از جوی ناراحت کند یا ساکنان آن محل را عصبی، نگران و مضطرب سازد، فرد مدام این حس را با خود دارد که گویی عاملی در میانه، درست و به قاعده نیست. حتی ممکن است نور کم و حساب نشده موجب سردرد، خستگی چشم، اضطراب یا حتی تصادم به دلیل دید کم شود.
تاثیر رنگ و نور بر یکدیگر
نور مصنوعی می تواند تاثیرات غیر منتظره ای بر روی رنگ اسباب و اثاث و پارچه ها بگذرد و لامپهای رشته ای که عمده نور خود را در طیف نوری از گستره زرد تا انتهای قرمز می تابانند، باعث می شوند تا هر چیزی که به واسطه آنها روشن می شود رنگ زرد بگیرد. بنابراین رنگ آبی، حالتی مایل به سبز به خود می گیرد، رنگ قرمز حالت نارنجی پیدا می کند و سفید به صورت کرم در می آید. لامپ های هالوژنی نیز که رشته ای اند نوری سفیدتر تولید می کنند. اما هنگامی که کلید تنظیم نور (دیمر) روی درجه کم باشد این لامپ ها نوعی درخشندگی مایل به قرمز به خود می گیرند. نور مهتابی نوری است سفید، درخشان و سرد که می تواند به نحو آزاردهنده ای عقیم و سفید باشد. اما لامپ های مهتابی فشرده جدید، درخشندگی گرم تری از خود بروز می دهند که کاملاً با لامپهای رشته ای قرابت دارد.
برای اجتناب از دوگانگی رنگ در اتاقی که در طول روز و شب مورد استفاده قرار می گیرد، رنگ رومبلی ها، قالیچه ها، پرده ها و پوشش رنگ دیوار را در یک دوره زمانی ۲۴ ساعته، تحت تاثیر تمام شرایط نوری، مورد بازرسی قرار دهید. یک تخته سه لایی به ابعاد چند متر مربع را به همان رنگی که برای رنگ کردن دیوارها در نظر دارید، در آورید و آن را در تمامی اوقات روز و شب تحت نظر بگیرید تا مشاهده کنید که نور چگونه بر آن تاثیر می گذارد. در ضمن، برای پرهیز از اشتباه در انتخاب، به نکته های زیر توجه کنید:
• دیوارهای کم رنگ نور طبیعی را منعکس و در اتاق پخش می کنند. رنگ های تیره تر نور را جذب می کنند و فضا را بسته جلوه می دهند.
• سقف سفید منعکس کننده خوبی برای نورهای طبیعی و مصنوعی است.
• رنگ های انتهای طیف گرم مثل زرد و کرم می تواند سردی نور شمالی را کاهش دهد، در حالی که رنگهای سردتر مثل آبی و سبز در نور مستقیم آفتاب خیره کننده هستند.
• هر رنگ با توجه به شرایط نورپردازی متفاوت در طول روز، سایه های متفاوتی به وجود می آورد که اشیای داخل اتاق را تحت تاثیر قرارداده، نور آنها را در فضا منعکس می کند.
• رنگ آمیزی کردن فضا می تواند حالت خاصی ایجاد کند. اگر برای رنگ آمیزی دیوارها آمادگی نداریم ، با استفاده از پرده ها یا اشیای رنگی می توانیم به دیوار کرم یا سفیدتان رنگ بدهید.

لایتینگ پلاس لایتینگ پلاس لایتینگ پلاس

چراغ LED، چراغ LED، چراغ LED

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *