نورپردازی و انسان

تاثیرات نور در بدن انسان

تنظیم ریتم خواب و بیداری با کنترل میزان ترشح هورمون های ملاتونین و کورتیزول

ملاتونین: هورمونی است که با افزایش تاریکی در بدن ترشح می شود و خواب را به همراه دارد.

کورتیزول: هورمونی است که با افزایش نور ترشح می شود و بیداری و فعالیت را به همراه دارد.

–         میزان ترشح هورمون کورتیزول و ملاتونین بستگی به میزان رنگ آبی موجود در نور سفید دارد.

–         اگر نور سفید دارای میزان بیشتری رنگ آبی باشد موجب افزایش هورمون کورتیزول و کاهش هورمون ملاتونین می شود. یعنی هوشیاری و تمرکز بیشتر و خواب آلودگی کمتری را به همراه دارد.

–         این نور حاوی طول موج های بین ۴۶۰ الی ۴۸۰ نانومتر بوده که بیشترین تاثیر بیولوژیک را بر بدن دارد.

نور حاوی طول موج های بین ۴۶۰ الی ۴۸۰ نانومتردر صبح ملاتونین را کاهش داده و کورتیزول را افزایش می دهد و موجب انگیزه و شادابی می شود.

همچنین این نور در اواخر شب می تواند ساعت درونی بدن را مختل نماید و سرعت تولید ملاتونین را پایین آورد. نور حاوی رنگ آبی در اواخر شب باعث می شود تا انسان به سختی خوابش ببرد.

بهترین نور از دیدگاه بیولوژیک

بهترین نور، نوری است که مشابه نور طبیعی روز و محتوی مقدار کافی نور آبی باشد.

تغییرات نور طبیعی در طول روز منجر شده تا شبیه ترین نور به نور خورشید، از دیدگاه دمای رنگ در محدوده ۲۷۰۰ درجه کلوین الی ۸۰۰۰ درجه کلوین قرار داشته باشد.

در طیف دمای رنگ بالا میزان نور آبی بیشتر است. هر قدر میزان نور آبی در نور سفید بیشتر باشد تمرکز و هوشیاری بیشتری به همراه دارد. بنابراین بهتر است برای محیط های کاری و آموزشی که نیاز به تمرکز بیشتر دارد از نورهای با دمای رنگ بالاتر در محدوده ۵۳۰۰ درجه کلوین الی ۸۰۰۰ درجه کلوین استفاده شود.

لایتینگ پلاس لایتینگ پلاس لایتینگ پلاس

چراغ LED  چراغ LED چراغ LED

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *