نورپردازی میهمان پذیرها

نورپردازی میهمان پذیرها

حرفه میهمان پذیری متضمن پذیرایی و سرویس دادن به مردم و به وجود آوردن لذت و خشنودی در آنهاست. رستوران ها، هتل ها، تفریح گاه ها حتی پارک های تفریحی موضوعی مکان هایی هستند که برای بردن میهمانان از دنیای عادی و روزمره به مکان و زمان خاصی طراحی شده اند.
طراحی نورپردازی داخلی میهمان پذیرها و فروشگاه ها توان فرساترین نوع طراحی های نورپردازی داخلی هستند. بسیاری از این نوع فضاها به گونه ای طراحی شده اند تا جذاب و چشم گیر باشند، ولی برخی دیگر تا حد زیادی مضمون دار بوده و بیشتر به دکور صحنه ها شبیه اند تا اتاق ها. معمولاً خلق هیجان و سرزندگی برای افزایش تاثیر این گونه فضاها اهمیت بسیاری دارد.
یکی از چالش های طراحی نورپردازی میهمان پذیرها خلق نور موضعی کاری مناسب است، در حالی که به ضرورت های سبک، مضمون و هیجان مورد نیاز فضا نیز پاسخ بدهد. در برخی وظایف مشکل برای نورپردازی داخلی میهمان پذیرها مانند نورپردازی میزهای بازی در کازینوها، در عین این که روشنایی باید زیاد باشد، کنترل چشم دوزی نورپرداز ها نیز برای راحتی بازیکنان و شرط بندان و عمل دوربین های مدار بسته بسیار مهم است. تشخیص وظایف دیداری در فضا و طراحی روشنایی برای آنها، و پس از آن تبدیل نورپردازی موضعی کاری به شکل برنامه ی کلی طراحی نورپردازی به گونه ای که نیازهای پروژه را برآورده کند، اهمیت بسیاری دارد. طراحی نورپردازی داخلی میهمان پذیرها برای چنین پروژه هایی، از طراحی های نورپردازی لایه بندی شده بیش از حد نیاز بهره می برد؛ نور محیطی توسط چشمه های نوری که آشکار هستند پدید می آید، در حالی که نورپردازی های معماری ناپیدا تولید کننده ی روشنایی وظیفه ای می باشند.
یکی از مشکلات قدیمی نورپردازی داخلی میهمان پذیرها، روشن ساختن روی میزها یا رومیزی ها در رستوران هاست. مشتریان باید در فضای رستوران ها بتوانند منو ( فهرست غذا ) را بخوانند و غذایی را که می خورند ببینند، ولی نه به قیمت از بین رفت فضای رستوران.
اغلب طراحان با نصب چراغ به دیوار مجاور میز برای تاباندن نور به آن یا نصب آویز در بالای میز، هر میز را جداگانه روشن می سازند. از آنجایی که میزها جابه جا می شوند بسیاری از صاحبان رستوران ها استفاده از فانوسی ها یا چراغ های رومیزی باتری دار را که کارایی زیادی ندارند ترجیح می دهند، زیرا این نورپردازها چند منظوره بوده و فضای نورپردازی داخلی رستوران را حفظ می کنند. انتخاب این نورپرداز ها به تصمیمات خردمندانه همراه با انتخاب اشخاصی که قرار است گرداننده یا مدیر رستوران شوند، نیاز دارد.

اغلب فضاهای میهمان پذیر برای کاربردهای مشخص خاصی طراحی شده اند؛ لابی یک هتل همواره لابی هتل خواهد بود و یک رستوران نیز همیشه یک رستوران باقی خواهد ماند. انعطاف پذیری در نورپردازی سالن های نمایش، تالارهای پذیرایی، اتاق های جلسات و سالن های اجتماعات، که آرایش صندلی ها و پارتیشن ها در آنها تغییر می کند و طراحی نورپردازی آنها اهمیت زیادی دارد، از نیازهای اساسی به شمار می رود. غالباً فضای میهمان پذیرها بدون جایگزینی تقریباً کامل سیستم های نورپردازی بازسازی نمی شوند، زیرا انعطاف پذیری های دراز مدت با در نظر گرفتن تغییر شکل های بعدی در این فضاها ناچیز است.
طراحی نورپردازی داخلی بسیاری از میهمان پذیرها شدیداً بر کاربرد لوسترها، دیوارکوب ها، آویزها، چراغ های کف، چراغ های رومیزی، و چراغ های تزئینی دیگری که نقش مهمی در طراحی داخلی ایفا می کنند، متکی است. به همین خاطر معمولاً بودجه ی نورپردازی موضعی هنری بخشی از بودجه ی مربوط به مبلمان و ماند افزارها و تجهیزات محسوب می شود و طراح داخلی آن را تعیین می کند، در حالی که بودجه ی نورپردازی معماری در فضایی معمول بخشی از بودجه ی ساخت به شمار می رود و معمار، مهندس یا طراح نورپردازی مقدار آن را تعیین می نمایند. در چنین فضاهایی هماهنگی میان حرفه هایی که از آنها نام برده شد بسیار مهم است، زیرا طراحی نورپردازی واقعی تلاش مشترک آنهاست.

لایتینگ پلاس لایتینگ پلاس لایتینگ پلاس

چراغ LED، چراغ LED، چراغ LED

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *