نورپردازی مراکز تجاری

نورپردازی مرکز تجاری
برخلاف موارد گذشته که کارایی بصری اهمیت بیشتری داشتند، در طراحی روشنایی فروشگاه ها و نورپردازی مرکز تجاری، نمود بصری اهمیت بیشتر پیدا می کند. سیستم روشنایی در یک فروشگاه ارتباط بسیاری با زیبایی محیط دارد. به همان میزان که نورپردازی مرکز تجاری خوب می تواند باعث جذب تعداد بیشتر مشتری شود، سیستم روشنایی نامناسب می توانند باعث نارضایتی خریداران شود. از سوی دیگر از آنجا که معمولاً هزینه های مصرف انرژی الکتریکی در فروشگاه ها و نورپردازی مراکز تجاری بیشتر از سایر بخشهای جامعه است، استفاده از سیستم با راندمان بالا اهمیت دارد.
ویترین فروشگاه
ویترین هر فروشگاه، اولین نقطه ای است که توسط خریداران دیده می شود. لذا نمایش صحیح کالاهای موجود در ویترین اهمیت بسیار بالایی پیدا می کند. برای روشنایی ویترین بهتر است از لامپهایی با نمود رنگ بالای ۹۵ درصد استفاده شود (نظیر لامپهای متال هالید سرامیکی و یا لامپهای هالوژن) . بسته به شکل ویترین و کالاهای موجود در آن می توان دو نوع سیستم را انتخاب نمود:
۱٫ویترینهای بزرگ با تعداد زیادی کالا: در چنین ویترینهایی لازم است کل قسمت ویترین حداقل با شدت ۵۰۰ تا ۸۰۰ لوکس به صورت یکنواخت روشن شود. برای این منظور می توان از چراغهایی با لامپ متال هالید و پخش نور متقارن و باز استفاده نمود. اغلب ویترین فروشگاه هایی نظیر کفش فروشی، طلا و جواهر، مواد غذایی و… می تواند از این نوع باشد.
۲٫ ویترینهایی با تعداد کالای محدود: امروزه بیشتر فروشگاه ها از این نوع ویترین استفاده می کنند. در این نوع ویترینها به جای قرار دادن تعداد زیادی از انواع کالاهای مختلف، تعداد محدودی کالا به نمایش گذاشته شده و بر روی آن تاکید می شود. در چنین حالتی باید از روشنایی موضعی استفاده شود. در این صورت هرچه روشنایی مورد استفاده بیشتر بر روی کالا متمرکز باشد، روشنایی بهتر است. برای داشتن روشنایی موضعی در چنین کاربردهایی از لامپهای هالوژن و یا چراغهایی با لامپ متال هالید یا هالوژن با پخش نور باریک استفاده می شود تا دقیقاً کالای مورد نظر روشن شود و اختلاف قابل توجهی بین شدت روشنایی کالای روشن شده با محیط اطراف باشد. در بسیاری از فروشگاه ها نظیر فروشگاه های پوشاک، عینک، عطر و ادکلن، کالای لوکس و عتیقه، ظروف کریستال و… از این سیستم استفاده می شود.
فضای عمومی فروشگاه
فضای عمومی فروشگاه نیز لازم است با لامپهایی با نمود رنگ بالا روشن شود. استفاده از چراغهایی با لامپ متال هالید سرامیکی می تواند گزینه مناسبی برای این امر باشد. معمولاً در این حالت از چراغهای فروتاب با پخش نور متقارن استفاده می شود.
برای روشن نمودن قفسه های داخل فروشگاه، لازم است از چراغهایی با نور موضعی استفاده شود. برای نورپردازی مرکز تجاری و روشن نمودن قفسه های داخل فروشگاه، لازم است از چراغهایی با نور موضعی استفاده شود. در این صورت باید دقت شود که کل قفسه به صورت یکنواخت روشن شود. برای این منظور نوع زاویه پخش نور چراغ و موقعیت نصب آن باید به گونه ای انتخاب شود که سطح روشن شده توسط چراغ کل سطح قفسه را بپوشاند.
فروشگاه های بزرگ و سوپرمارکتها
در مورد فروشگاه های بزرگ و سوپرمارکتها که تنوع گسترده ای از انواع محصولات وجود دارد و مملو از قفسه های مختلف می باشند، معمولاً سراغ روشنایی یکنواخت می روند. همانطور که می دانیم چنین فروشگاه هایی عمدتاً دارای سقف بلند هستند و در آنها می توان از چراغهایی با لامپ متال هالید و یا چراغهای فلورسنت استفاده نمود. استفاده از لامپ های بخار جیوه به دلیل نمود رنگ پایین در چنین مواردی پیشنهاد نمی شود.
در داخل قفسه ها می توان از لامپهای فلورسنت ۵T به صورت نور مخفی استفاده نمود تا کالاهای موجود در قفسه بهتر نمایش داده شود. در قسمت صندوق، همانند روشنایی اداری باید به فاکتور خیرگی توجه نمود.
در فروشگاه های بزرگ، علاوه بر طراحی نورپردازی مرکز تجاری طراحی مناسب روشنایی اضطراری نیز اهمیت ویژه ای دارد. در محوطه های ورودی فروشگاه و برخی از فضاهای عمومی استفاده از نورهای رنگی می تواند باعث زیبایی محیط شود. برای این منظور می توان از لامپهای فلورسنت رنگی و یا ال ای دی برای ایجاد نور رنگی و یا تغییر رنگ در محیط استفاده نمود.

لایتینگ پلاس لایتینگ پلاس لایتینگ پلاس

چراغ LED، چراغ LED، چراغ LED

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *