نورپردازی پل

نورپردازی نما

همانطور که در مقاله ی قبلی، نورپردازی نما، بناهای تاریخی(۱) عنوان شد هرکدام از موارد مزایای توجه به جلوه ی شبانه نورپردازی نمای بناهای تاریخی، خصوصاً مورد آخر، زمانی حداکثر کارایی را خواهد داشت که نورپردازی موضوع با در نظر داشتن بافت مجاور طراحی شده باشد. گاه نورپردازی بنای مورد نظر، یعنی یک ساختمان تاریخی در میان بافتی هم سنخ خود قرار گرفته است. این سنخیت مواردی چون: قدمت، سبک معماری، مصالح ساختمانی و دیگر خصوصیات کالبدی بناهای همجوار را شامل می شود. اما گاه، وجود یکی از این عوامل، مثلاً قدمت مساوی یا تنها مصالح یکسان می تواند شباهتی در بین موضوع و بافت زمینه ای آن بوجود آورد که باعث ایجاد نوعی هماهنگی شود. البته در بسیاری موارد هم، اتفاق می افتد که در اثر فقدان هر نوع نکات اشتراک یا مخفی ماندن نکات اشتراک از دید ناظر به علت غالب بودن عوامل متضاد در تصویر کلی، نورپردازی نمای تاریخی در میان بافتی کاملاً ناهماهنگ با خود قرار گرفته است. پس، موضوع قرارگیری بنای تاریخی را در زمینه اطراف می توان در سه حالت بررسی کرد:

  • در میان زمینه هم سنخ
  • در میان زمینه هماهنگ
  • در میان زمینه ناهماهنگ

در هریک از موارد بالا پس از مشخص شدن زمینه و بافت مجاور، موارد کمی و کیفی نورپردازی نما به شکل کلی، در وضع موجود باید بررسی شود. این موارد عبارتند از: مقدار روشنایی در نقاط مختلف زمینه، چگونگی منابع نوری موجود در نورپردازی نما، طیف رنگی نور تولید شده از منابع نور در نورپردازی نما و کیفیت تفسیر رنگی این منابع٫

 لایتینگ پلاس لایتینگ پلاس لایتینگ پلاس

چراغ LED چراغ LED چراغ LED

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *