نورپردازی نما

نورپردازی نما

هریک از موارد مذکور در مقاله نورپردازی نما، بناهای تاریخی(۲) در تلفیق با حجم و مصالح و … تصویر کلی زمینه ای را می سازد که بنایی تاریخی را در میان خود جای داده است. از نظر مکان قرارگیری، یک بنای تاریخی می تواند به یکی از صورت های زیر باشد:

الف: حضور یک بنای منفرد در محوطه ای باز

ب: بصورت منفرد و محصور در محوطه ای کمابیش بزرگ

ج: محدود بین بناهای دیگر

در حالات “الف” و “ب”، تمامی حجم بنا نورپردازی می شود زیرا از جهات مختلف دیده می شود ولی نقطه قابل تاکید ورودی و نمای اصلی آن خواهد بود. در حالت “ج”، تنها نمای اصلی بنا که در معرض دید می باشد؛ نورپردازی می شود. علاوه بر آن، اگر بنا دارای گنبد یا حجم قابل تاکیدی باشد؛ به صورت جداگانه نورپردازی می شود.

به این ترتیب مشاهده می شود که مراحل اولیه تصمیم گیری در امر طراحی نورپردازی باید براساس اطلاعاتی که در محل جمع آوری می شود، صورت بگیرد.

ابتدایی ترین روش برجسته سازی بنا، می تواند یک تفاوت ساده فنی نورپردازی با محیط اطراف باشد؛ مثلاً تفاوت مقدار روشنایی به تنهایی یا تنها تفاوت رنگ نور منبع٫ هرچه بنای مورد نظر با بافت کناری هماهنگ تر یا در آن محوتر باشد؛ دقت در جزئیات فنی برای ایجاد وجوه تمایز در شب باید افزایش یابد. در اینجا دیگر توانایی های طراح، تنها در عرصه مسائل فنی ظهور پیدا نمی کند؛ بلکه در این مورد نیز همانطور که در بحث “بناهای شاخص” اشاره شد؛ بیشتر به توانایی های هنری و خلاقیت طراح نیاز خواهد بود.

در مواردی که به نورپردازی پیچیده تر برای حیات شبانه یک بنای تاریخی می پردازیم؛ به تجزیه و تحلیل فشرده ای از خصوصیات ظاهری ساختمان نیاز است. آنچه در این زمینه بیشتر مورد نیاز خواهد بود؛ عبارت است از:

  • درجه سلامت: این مساله که موضوع تاریخی تا چه حد وضعیت اولیه خود را حفظ کرده است و یا اینکه تا چه حد قابل استفاده است؛ می تواند پایه گذار اولین ایده های طراحی باشد. مثلاً طراحی روشنایی یک خرابه تاریخی می تواند فرصتی باشد برای یک نورپردازی انتزاعی ولی در مورد بنایی که زندگی، خصوصاً نوعی فعالیت شبانه در آن جریان داشته باشد؛ توجه به نیازهای نوری این فعالیت ها بسیار مهم است.
  • سبک وروحیه ی کلی معماری: اینکه بنای تاریخی مورد نظر، دارای معماری درونگرا است یا برونگرا؛ اولین مسئله ی مهمی است که در سبک معماری مشخص می شود. یک معماری درونگرا، نیاز به عوامل یاری دهنده ی بیشتری برای جلب توجه دارد و نورپردازی سطح بیرونی یک بنای درونگرای تاریخی، در عین حال که نباید سبک اصلی معماری را تحت الشعاع قرار دهد؛ باید با استفاده از ظرافت های فنی و هنری بازی نور، سطوح آن را در میان بافت مجاور برجسته سازد.

لایتینگ پلاس لایتینگ پلاس لایتینگ پلاس

چراغ LED چراغ LED چراغ LED

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *