نورپردازی هتل

آن‌گاه که برا ی صرف شام به رستوران می‌روید و احساس آرامش می‌‌کنید با اندکی دقت در خواهید یافت که انعکاس نورها و شیوه نورپردازی چنان است که آرامش شما را فراهم می‌آورد. سلف‌سرویس‌ها که مدت کمتری صرف پذیرائی از واردین خود می‌کنند به نحوی نورپردازی می‌شوند که نورها در یکدیگر انعکاس یابند و با هم بیامیزند و از این آمیختگی نورها بر شدت نور و تحریک‌کنندگی آن افزوده می‌شود و میهمانان به هیجان درآیند تا پس از صرف غذا محیط را بی‌درنگ ترک کنند تا سلف سرویس بتواند از مشتریان بعدی خود نیز پذیرائی نماید. هرجا که وجود تابش‌های نوری بیشتر لازم باشد، نباید از آن دریغ ورزید ولی مکان‌هائی در هتل وجود دارند که نیاز به نور شدید و قوی نخواهند داشت.

چنانچه وسایل پذیرائی و مبلمان در یک رستوران به طرزی صحیح و زیبا مرتب و آماده باشد، خود می‌تواند به صورت یک عامل تبلیغی و فراخوان مشتریان معرفی گردد و این دعوت به صرف غذا در رستوران هنگامی تکمیل خواهد شد که نورپردازی آن با دقت و رعایت مسائل بهداشتی و روانی افراد انجام شده باشد. یک نورپردازی آرامش‌بخش به میهمانان خواهد گفت که به یک رستوران مناسب و دلپذیر وارد شده‌اند و غذای دلچسب و گوارائی صرف خواهند کرد. مدیران رستوران‌ها خواستار آن هستند که صورت غذاها مفصل، چشمگیر و اشتهاآور باشد به طوری که هر یک از اقلام خوراکی‌ها یا نوشابه‌ها و دسرها را جداگانه معرفی نمایند.

اینها مایلند که میزهای رستوران به صورتی باشد که تریلی‌های آورنده غذا بتوانند به آسانی عبور نمایند ولی باید دانست که اگر قرار باشد یک نشست شبانه در رستوران برقرار شود باید از صندلی‌های راحت استفاده کرد تا مراجعین را به ماندن و گذراندن وقت خود در رستوران تشویق کند و راحتی آنها را فراهم آورد. مدیرانی هم هستند که سود بیشتر را ترجیح می‌دهند و در این صورت باید از نیمکت‌های غیررسمی استفاده کنند. مدیران هتل‌ها و رستوران‌ها باید این نکته را بپذیرند که تحمل هزینه‌های گزاف برای ایجاد تغییرات ساختمانی لزومی ندارد، و کافی است که وسایل و تجهیزات پذیرائی خود را به صورتی زیبا مرتب سازند و برای قشنگ‌ترشدن محیط پذیرائی از نورپردازی مناسب استفاده کنند.

به طور مثال در رستوران‌هائی که سقف بلند دارند می‌توان از لوسترهای آبشاری شکل سود برد که دیدگاه بیننده را کوتاه‌تر نشان می‌دهد و فضای بلند را به طور دلچسب و خوشایند پر می‌سازد. در قسمت وسط رستوران نیز می‌توان میزی به‌صورت بوفه قرار داد و یک مرکز نورانی در وسط آن تعبیه کرد. اگر بخواهیم در قسمت لابی هتل نیز عصرانه و چای سرو کنیم باید از صندلی‌هائی با پشتی کوتاه و میزهای بلند و کوتاه استفاده کنیم تا فضای کافی برای یک سرویس چای یا صبحانه فراهم شود. در این مورد لازم خواهد بود تا محلی نیز برای ساک‌ها یا کیف‌دستی‌های میهمانان در نظر گرفته شود. با این تمهید از ایستادن و خسته شدن میهمانان جلوگیری می‌شد و بخش لابی همان حالت توقف موقت را به واردین القا خواهد کرد.

به طور کلی انجام طراحی‌ها در هتل و رستوران به یک عامل مشخص و معین وابسته است و آن تفکر دوراندیشانه همراه با توجه به جوانب کار است. در طراحی‌ها باید طوری عمل کرد که با گذشت کوتاه زمانی ناچار از ایجاد تغییراتی نباشیم. انجام دوباره کارها مستلزم هزینه بیشتر و فرصت اضافی خواهد بود. توجه به این نکته که طراحی را باید طوری انجام داد که خواسته واقعی مشتریان را برآورده سازد، خواهد توانست بسیاری از مشکلات را از پیش بردارد. طراحی‌ها را نمی‌توان با سلیقه شخصی و برداشت‌های فردی و دور از مطالعه به انجام رسانید. مسائلی بسیار مهم در این زمینه وجود دارند که رعایت آنها ضروری است و آن روان‌شناسی اجتماعی و محیطی است.

شرح و تفصیل پیرامون خواسته‌های روانی افراد که خود آنها هم ممکن است به وجود آن پی نبرده باشند از حوصله این مطلب بیرون است، ولی در یک کلام باید گفت که طراحی‌ها باید ارضاکننده خواسته‌های روانی افراد باشد و برای وقوف بر این خواسته‌ها باید به نحوه واکنش‌های مثبت یا منفی مردم توجه نمود و جنبه‌های خواستاری مثبت آن را برآورده ساخت. بر شمردن و فهرست‌کردن تمایلات مردم بسیار دشواراست، ولی هستند افراد با تجربه و هوشمندی که پس از سال‌ها مطالعه و بررسی توانسته‌اند اولویت‌هائی را بشناسند و همان موارد را در طراحی‌ها به‌کار گیرند تا رضایت مشتریان فراهم شود. به طور یقین می‌گوییم که: «طراحی باید آرامش‌بخش باشد». یک میهمان که در اتاق هتل اقامت کرده به رنگ‌ها، نور، سکوت و آرامش، منظره، دکورها و رایحه‌ها و . . . توجه خواهد داشت و همه جزئیات دیگر را نیز به نظر خواهدآورد. نیروی درک احساسی او قضاوت خواهد کرد.

این داوری‌ها ممکن است آگاهانه یا غیرآگاهانه باشد، ولی تأثیرپذیری او، مثبت یا منفی، انجام خواهد گرفت. چنین میهمانی با محصولی از فعالیت‌های فکری و عملی ارائه شده روبه‌رو می‌گردد که اگر خواسته‌هایش را برآورده بداند در آرامش و آسایش به سر خواهد برد و هتل یا رستوران را با خاطره‌ای خوش ترک خواهد کرد. صندلی‌ها، مبل‌ها، لوازم پذیرائی و دیگر عوامل هر یک به سهم خود و در مجموع، تأثیر گذاراند ولی مهم آن است که این تأثیر بتواند خوشایند، مطبوع و پسندیده باشد. اکنون فکر کنیم به نظر ما کدام خواسته‌ها برای میهمان ترجیح دارند؟ تردیدی نیست که وسایل آسایش و راحت ازقبیل: تلفن، حمام، پاکیزگی، خوشبوئی و آرامش بیشتر ولی عوامل دیگر را نیز باید درنظرگرفت.

عواملی که میهمان را تشویق به باز آمدن به هتل خواهند کرد بی آنکه میهمان انتظار آن را داشته باشد. این عوامل کدامند؟ آینه‌های قدی بلند، قفسه مناسب، فضای کافی، نور کافی و مناسب، کشوهای کافی، جالباسی و گیره برای لباس، همچنین محل مناسب برای قرار دادن چمدان، پاتختی، میز تحریر، میز غذاخوری و . . . وسایل یک زندگی راحت را تشکیل می‌دهند. به هر آنچه گفتیم این مطلب را بیافراییم که جلوه‌گری و چشم‌انداز دکورها، تابش نورها و آمیزش آنها، رنگ‌ها همه عواملی هستند که عمق تأثیرگذاری بر میهمان را بیشتر خواهند کرد. روان انسان، فرمانروای جسم اوست. باید که روان را تحت تأثیر قرار داد و این زیبائی‌ها هستند که روان را به خود می‌خوانند. اگر آسایش در روان افراد جایگزین شود، موفقیت بس بزرگی حاصل خواهد شد و طراحی‌ها باید این چنین باشند.

برای اتاق‌هائی که فضای کمتری دارند می‌توان از طراحی‌های چرخنده یا تغییر یابنده استفاده کرد. میز و تختخواب جمع شونده مناسب‌تر خواهد بود که به عنوان یک راه حل عملی مطرح می‌گردد. برای توضیح، باید بگوییم که اتاق‌های کوچک در طول روز به ظاهر یک اتاق نشیمن دیده می‌شوند و در شب جدارهای آن پایین می‌آیند و به تختخواب‌های راحت تبدیل می‌گردند. ممکن است کاناپه‌هائی در چنین اتاق‌ها قرار داد که در روز برای پذیرائی و شب‌ها به عنوان تخت خواب مورد استفاده قرار گیرند. این مهم را باید به خاطر داشت و رعایت کرد، در طراحی‌ها هرگز به قرینه‌سازی روی نیاورید. اینک به مسائل جانبی دقیق‌تر همراه با ابراز نظرهائی که نتیجه سال‌های طولانی تجربه و مطالعه و تصحیح و بررسی است می‌پردازیم: اگر رستوران در مجاورت استخر یا درساحل دریا واقع گردیده باشد، نورهای پراکنده و منعکس شده از سطح آب چنان خواهد کرد که گوئی فاصله میان آب دریا با رستوران کوتاه شده است و این بسیار دلپذیر خواهد بود.

منبع: سایت ویستا

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *