نورپردازی

نورپردازی

بدون نور، تجسم انسان از محیط پیرامونش بسیار مشکل خواهد بود، در واقع اگر نور نباشد، نه تنها محل اشیاء بلکه رنگ آنها نیز قابل تشخیص نیست و زیبایی دیگر مفهومی نخواهد داشت. لوکوربوزیه، پایه گذار معماری مدرن، چنین می گوید: “چشمهای ما برای این آفریده شده اند که فرم ها را زیر نور ببینیم و این سایه روشن ها هستند که فرمها را در مقابل ما برهنه می سازند”.
حجم، شکل، رنگ، جنس و بافت اجسام، در مواجه شدن با نور، منجر به شناخت انسان از محیط اطراف می شوند. مرز بین نور و تاریکی و خلق سایه و نیم سایه باعث تمایز اشیا از یکدیگر می شود و به آنها استقلال می بخشد. گرچه اولین خاصیت نور، روشن کردن فضا است، لیکن این قابلیت را دارد که اشتباهات و کاستیها را بپوشاند یا پنهان کند و در نقطه مقابل، باعث زیباتر شدن و انعکاس نقاط قوت یک اثر و نبوغ خالق آن شود.
دانش نورپردازی می تواند تاثیرات قابل ملاحظه ای در معرفی و شناخت فضاهای دارای هویتهای تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و … داشته باشد. این فضاها ممکن است در یک محیط داخلی (نورپردازی موزه ها، سالنهای نمایش و …) و یا خارجی (نورپردازی نمادهای شهری، پلها و…) قرار گرفته باشند. نورپردازی هر کدام از اینها ضوابط و معیارهای مخصوص به خود را دارد که باید در بخش طراحی مد نظر قرار گیرند. این ضوابط می تواند شامل نوع و ابعاد چراغ، نحوه نصب و تعیین زاویه چراغ، رنگ نور، شدت نور، عدم وجود خیرگی، صرفه جویی در مصرف انرژی، اجتناب از آلودگی نوری، استفاده مناسب از روشنایی روز و قابلیت دید نورپردازی در نور روز، تناسب با کاربری فضا و … باشد. عدم رعایت هریک از این موارد، ممکن است اجرای یک نورپردازی را به پایین ترین سطح کیفی تنزل دهد و یا از جهت اقتصادی غیر قابل توجیه کند. به عنوان مثال، در نورپردازی مجسمه های شهری، مانند مجسمه های نصب شده در میادین که در برخی موارد مربوط به یک شخصیت تاریخی یا فرهنگی است، استفاده از نورهای رنگی علاوه بر این که وضوح و نمود اصلی مجسمه را از بین می برد، هیچ گونه تناسبی با سابقه تاریخی یا فرهنگی آن نیز ندارد. نورپردازی باید به گونه ای باشد که هویت اثر را به خوبی نمایان سازد و به ارزش آن بیفزاید. همچنین می توان با اجرای یک نورپردازی پیشرفته، هویت و مفاهیم متفاوتی را از یک اثر واحد، روایت و احساسات گوناگونی را به بینندگان القا کرد.
اولین اصل در نورپردازی، تعیین هدف و کاربری آن است. به این معنا که نوع نورپردازی باید با نوع کاربری فضا هماهنگی داشته باشد. به عنوان مثال، استفاده از یک سیستم نورپردازی مدرن همراه با ایجاد نماهای پویا و رنگین نوری در یک فضای تاریخی، هیچ گونه همگونی ندارد و مردود خواهد بود.
زاویه نصب چراغ در نورپردازی، امری بسیار مهم است. ایجاد سایه و نیم سایه و حجم دادن به سطوح تقریباً مسطح، با استفاده از تنظیم صحیح زاویه نصب چراغها میسر خواهد بود.
از دیگر جنبه های اهمیت تعیین و تنظیم زاویه چراغها در نورپردازی، اثر آن در حذف خیرگی یا آلودگی نوری ناشی از آن است. به عنوان مثال، عدم تنظیم زاویه صحیح چراغ و یا به کارگیری اشتباه چراغ در محل نامناسب، می تواند برای ناظرانی که به سمت این محل می آیند خیرگی ایجاد کند و حتی منجر به وقوع حادثه شود.
انتخاب یک چراغ با شدت و پخش نور مناسب، می تواند یک فضا یا اثر هنری را به بهترین شکل ممکن نورپردازی کند و جزئیات را به نمایش بگذارد.

لایتینگ پلاس لایتینگ پلاس لایتینگ پلاس

چراغ LED، چراغ LED، چراغ LED

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *