کنتراست

کنتراست ها در شدت نور
برخلاف نواحی وسیع، اجسام بسیار ریز با کنتراست قوی بهتر مشاهده می شوند. بنابراین علائم تیره روی اجسام در زمینه روشن بهتر از علائم روشن روی زمینه تیره دیده می شوند. به این دلیل، وقتی با اجسام بسیار ریز کارمی کنیم بهتر است که نور از جلو بتابد تا از پهلوها، چون در این حالت پشت جسم در سایه عمیقی قرار می گیرد و جسم در مقابل یک زمینه روشن و درخشان و بازتابنده قرارمی گیرد. بنابراین تابش نور و طرح سایه ها می تواند تفاوت چشمگیری در تشخیص اجسام و تفسیر ساختار سطح آنها ایجاد کند. نور بسیار و بدون سایه باعث می شود که همه چیز صاف و بدون برجستگی به نظر برسد، در حالی که ایجاد سایه می کند حالت فضایی اجسام را بهتر نمایان می سازد.
دانش جدید ما را به سوی این نتیجه سوق می دهد که برای کارهای بسیار ظریف و دقیق صنعتی، نه یک نور کاملاً منتشر و نه نوری پر از سایه های سنگین مناسب نیستند. همانگونه که مثال ما نشان می دهد، پرتو قوی از یک چراغ یا بازتابگر موجب کنتراست شدیدی می شود که کار بصری را با اشکال روبرو می نماید. همین تجربه در مورد کار وارسی قسمت های فلزی و نواحی ناصاف و نقاط رنگ زده هم وجود داشت، این کار بصری، چراغی که نور نیمه منتشر داشت راحت تر از لامپ با نور مستقیم و قوی انجام گرفت.
توصیه های کلی
علی رغم استثناهای موجود می توان قانونی کلی ارائه داد که در مورد کارهای دقیق مونتاژ قطعات یا کارهای مکانیکی صدق می کند:
الف) نور از جلو بتابد.
ب) چراغ به نحوی پوشیده شود که مستقیماً قابل رویت نباشد.
ج) پوشش چراغ ها باید نور را پخش کند. این نور نیمه منتشر، کمتر بازتاب یافته و کنتراست کمتری ایجاد می کند.
د) نور باید از سطح وسیعی منتشر گردد.
ه) پوشش های پخش کننده نور باید پهن و وسیع باشند، تا روشنایی میز کار تا حد امکان یکنواخت باشد.
و) لامپ های فلورسنت با تغییر فاز بر لامپ های فیلامانی ارجح هستند زیرا لامپ های فیلامانی گرمای بیشتری تولید می کنند.

لایتینگ پلاس لایتینگ پلاس لایتینگ پلاس

چراغ LED، چراغ LED، چراغ LED

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *