طراحی نورپردازی مدرسه

نورپردازی طبیعی
طراحان مدارس باید فرض کنند که نور طبیعی تا زمانی که موجود است، منبع اصلی نورپردازی می باشد مگر اینکه قوانین آموزشی وضع شود که فعالیت در اتاق های مخصوص انجام گیرد. استفاده از نور طبیعی هم به علت خاصیت منحصر به فرد آن است و هم ارتباط با دنیای خارج که از طریق انواع مختلف پنجره ها این امر امکان پذیر است. با این که پنجره ها برای ما نور طبیعی و منظره خارج را تامین می کنند، گاهی اوقات باعث مزاحمت و عدم آسایش می شوند. مثلاً وقتی که آسمان کاملاً روشن است و یا تابش مستقیم خورشید که ادامه فعالیت در یک فضا را متوقف می سازند. نورگیرهای سقفی و دیواری باید به دقت بررسی شوند و سازماندهی آن ها در یک فضا با توجه به جهت آن ها در فضا انجام می گیرد. پنجره ها روی سایر عوامل محیطی به خصوص دمای آسایش، تهویه مناسب هوا، بازده انرژی و مزاحمت های صوتی موثرند. بنابراین می توان به پنجره ها به عنوان یک بخش بسیار پیچیده از طراحی یک ساختمان نگاه کرد و برای این که حداکثر فایده و حداقل مزاحمت را داشته باشند باید به دقت در طول طراحی مورد بررسی قرار گیرد.
پنجره های دیواری
بسیار موثرند چون می توانیم نمای خارج را از طریق آن ها تجربه کنیم به شرط اینکه انتهای آنها در جای مناسبی قرار گیرد و یا این که مانعی را در برابر دید کودکان و نوجوانان در حالت نشسته و یا ایستاده ایجاد نکند. این طبیعی است که درختان، اشیاء روی زمین و خانه های مجاور همیشه موانعی را در برابر این پنجره ها به وجود می آورند و به هر حال همیشه یک سری عناصر بازتابنده خارجی نور روی این موانع وجود دارد. چگونگی پخش نور در اتاق به فرم و جای پنجره بستگی دارد. مثلاً یک پنجره پهن کم عمق نور را به طور گسترده پخش می کند و یک پنجره بلند کم عرض نور را با شدت بیشتری ولی با عرض کم تر وارد فضا می کند.
پنجره های زیربامی
نور را از قسمت روشن تر آسمان وارد ساختمان می کنند: یکی از ویژگی های پنجره های زیربامی و یا در ارتفاع بالا این است که آن ها نور را شدیدتر به داخل فضا وارد می نماید. با این حال در این پنجره ها احتمال زیادی وجود دارد که بین خارج و داخل ساختمان تضاد نوری ایجاد شود که منجر به خیرگی می شود. در این نوع پنجره دید مستقیم از بیرون تامین نمی گردد ولی درباره آب و هوا و میزان ابرهای موجود در آسمان به ما اطلاعات می دهند. این پنجره ها در ساختمان های یک طبقه و یا ساختمان هایی با مقطع پیچیده دیده می شوند.
پنجره های سقفی
نور را از بالاترین و روشن ترین قسمت آسمان وارد ساختمان می کنند. ذکر این نکته ضروری است که این پنجره ها فقط می توانند روی ساختمان های یک طبقه نصب شوند و یا در طبقه آخر و یا بر روی سقف نهایی ساختمان های چند طبقه تعبیه شوند. به هر حال نورپردازی مناسب در ساختمان های یک طبقه نصب شوند و یا در طبقه آخر و یا بر روی سقف نهایی ساختمان های چند طبقه یک اصل مهم است.
نورهای دریافتی از فضاهای مجاور
در مواقع خاص، جایی که اتاق ها به یک راهرو باز می شوند و نور از قسمت بالا به آن ها وارد می شود یا اتاق هایی که در اطراف یک فضای بزرگتر و یا آتریوم قرار می گیرند، این گونه پنجره ها نور را در فضاهایی که پنجره های دیواری وجود ندارد، می توانند نور را وارد فضا نمایند. با این که این پنجره ها به نسبت کوچک هستند ولی می توانند میزان نور فضا را به میزان نسبتاً خوبی بهبود بخشند.
آتریا
فضاهای داخلی بزرگی هستند که در آن ها پنجره های زیربامی و یا نورگیر های سقفی قرار می گیرد. در مدارس، معمولاً فضاهای یک و یا دو طبقه ای هستند که نمود جذابی به محیط اطراف خود می دهند، با وجود این که نور وارد شده به این فضاها به خصوص در طبقه اول بسیار کم است. آتریوم می تواند برای جنبه های مختلف آموزشی به کار رود ولی دمای آسایش این فضاها باید به دقت بررسی شود. مثلاً آن ها در زمستان گرما از دست می دهند و در تابستان گرما جذب می کنند. با بررسی های دقیق بر روی ورود و کنترل نور خورشید به همراه طراحی سقف، انتخاب مصالح روشن و طراحی تهویه طبیعی می توانیم بر این مشکلات فایق آییم. نمای آتریوم و ظاهر آن را می توانیم با کاشت گیاه بهبود بخشیم. با این حال لازم است به دقت اطمینان حاصل کنیم.
که اقلیم ما با گیاهانی که برای این مکان انتخاب کرده ایم مناسب و سازگار است. همچنین ضروری است دقت فراوانی اعمال کنیم تا از مشکلات بصری ناشی از نور زیاد جلوگیری به عمل آوریم. بنابراین تعبیه کرکره نیز ضروری می گردد.
برای تمام انواع این پنجره ها زاویه تابش خورشید در ساعات مختلف شبانه روز و سال مانند میزان ورود نور خورشید باید مورد بررسی قرار گیرد که خود می تواند مشکل آفرین باشد. با این حال فواید ظاهری نور خورشید در فضاهایی که به وسیله نور خورشید روشن می شوند به خصوص فضاهایی که در آن ها کار خاصی انجام نمی گیرد قابل چشم پوشی نیست.
نورپردازی مصنوعی
وقتی نور خورشید کم می شود، در روزهای ابری و یا در طول ساعاتی که نور طبیعی در دسترس نمی باشد لازم است تا از نور مصنوعی استفاده کنیم. نور مصنوعی هم مانند نور طبیعی عوامل متفاوتی را به دنبال دارد. مسائلی که می بایست بررسی شوند، عبارتست از: منابع نوری، نور افکن ها، تجهیزات نوری و تاسیسات وابسته به آن.
نورپردازی طبیعی و مصنوعی به صورت یکپارچه و یا ترکیبی
در ساختمان مدارس اکثر فضاها عمدتاً با نور طبیعی روشن می شوند و نور مصنوعی برای روزهای ابری و یا شب به کار می رود. با این حال فضاهایی وجود دارد که در آن ها نور طبیعی به کار رفته مناسب نمی باشد. در این مواقع لازم است تا یک سیستمی تعبیه شود که در آن هم نور مصنوعی وجود داشته باشد تا در مواقع لزوم از هرکدام استفاده شود. در این موارد ضروری است میزان پخش نور طبیعی به علاوه میزان پخش نور مصنوعی مکمل آن را بررسی نماییم و مطمئن شویم که این دو یکدیگر را بهبود می بخشند. مع هذا تعبیه سیستم مرکب نوری که فقط یک سطح عمودی روشن یکنواخت بوجود آورد کافی نخواهد بود. بلکه لازم است تا تجهیزات نوری مصنوعی فضای پر نورتری را برای قسمت هایی از فضا که از پنجره ها دور هستند تامین کند. برای نیل به این هدف ضروریست تا سطوح و مخصوصاً دیوارها را پرنور سازیم.

لایتینگ پلاس لایتینگ پلاس لایتینگ پلاس

چراغ LED، چراغ LED، چراغ LED

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *